Dnes je neděle, 6. října a svátek má Hanuš.
Střelecké disciplínyJak již byla zmínka v úvodu, střelecké disciplíny existují i v případě zrakově postižených sportovců. Jedná se o střelbu ze vzduchové pušky a simulovanou zvukovou střelbu z pistole. V následujících řádcích si obě tyto disciplíny blíže popíšeme. Vzduchová puškaStřelba zrakově postižených ze vzduchové pušky se příliš neliší od běžné sportovní střelby. Pravidla i potřebné vybavení jsou víceméně shodná, jediné rozdíly jsou ve způsobu míření a typu soutěžního terče. Ačkoliv jde o puškovou disciplínu, zrakově postižení střelci používají terče pro vzduchovou pistoli.
Na pušce je pak umístěn infračervený zaměřovač, do něhož jsou zapojena sluchátka. Ve chvíli, kdy se infračervený paprsek dostane do osvětlené záměrné části, začne se střelec orientovat podle zvuku. Čím světlejší odstín, tím vyšší tón. Jakmile střelec uslyší nejvyšší tón, je ve středu záměrné části. Po výstřelu by tak rána měla zasáhnout střed terče soutěžního. Přesnost zaměřovače lze nastavit výškově i do stran.
Simulovaná zvuková střelba z pistoleTato disciplína zatím existuje pouze v České republice. Ačkoliv byla snaha rozšířit ji i do dalších zemí, s příliš velkými ohlasy se nesetkala. Všude dávají přednost raději právě vzduchové pušce, která je na vrcholovější úrovni a snad by se měla zařadit také mezi paralympijské sporty. Jedinou zemí, kde zvukovou střelbu zatím neodmítli, je Polsko.
Simulátor je propojen s počítačem, v němž je program pro obsluhu a nastavení simulátoru. Jakmile dopadne laserový paprsek na terč, začne se opět ozývat zvuk. Ve chvíli, kdy je dosažen nejvyšší tón a střelec zmáčkne spoušť, vyšle dioda impuls, který je pomocí webové kamery v terči vyhodnocen jako zásah. Jednotlivé zásahy včetně celkového součtu oznamuje program hlasem, takže střelec při tréninku nepotřebuje asistenta.
Soutěže se pořádají většinou na dvakrát deset ran a střílí se na vzdálenost patnáct metrů. V programu však lze nastavit libovolné vzdálenosti. Při střelbě samotné však v dané vzdálenosti nestojíte. Pomocí korekce si nastavíte, jak daleko budete stát od simulátoru při střelbě na vámi zvolenou vzdálenost. V našem případě vzdálenost třech metrů od simulátoru představuje patnáct metrů ve skutečnosti. |